Isnin, 29 Mac 2010

sy si tunang org (^_^)

Dicatat oleh -dya nadia- di 8:46 PTG 0 ulasan


sy si tunang orang (^___^)

Sekitar majlis pertunangan sy dengan si dia..
insyallah, kami akan disatukan bln november ni.amin...


Mak lang si dia menyarungkan cincin risik


mak si dia menyarungkan cincin tunang

hantaran dr si dia

hantaran dr sy

doakan kebahgiaan kami
doakan sy dpt menjadi isteri yg terbaik
doakan kami mendapat anak2 yg soleh
doakan hidup kami sentisa diberkati oleh Nya
amin ~

Think Out OF Box..!

Dicatat oleh -dya nadia- di 5:17 PG 0 ulasan
hr ni sy blajar benda br masa meeting kt ofis sy td. think out of box..! hmm..mmg da lama sy dgr benda ni tp x penah tepikir pun nk pikir secara serius. cite die mula bl bos da start complaint cust x abis2 nk cucuh puntung rokok kt tong sampah mahal yg die br beli tuh.sbb tong sampah tu makin hari makin buruk then kena la tuko tiap2 bln.kopak la budget klu tiap2 bln nk beli br.tambah2 jabatan kesihatan da mengharam merokok kt permis kami ni.so xleh la kami sediakan tempat nk cucuh rokok tu.bos pun mintak la idea dr kami sume.camne nk wt customer2 ni buang di tempat yg sepatutnya..hmmm...

punye la nk bg kami paham ape yg die ckp, bos swoh 8 org kami neh bediri hujung meeting room sambil dibekalkan ngan sekeping kertas."ok..! now i nk u all sume pikir idea camne nk bg kertas tu terbang paling jauh skali..!" kelapan2 kami pun pe ag..sume pakat wt kapal terbang kertas yg paling hebat lar..paling klakar bl tgk senior2 staff tu wt kapal terbang sambil bebel2.."asal la bos ni nk wt benda ni.ag bape minit jew nk blk ni.kang x abis meting kang lambat blk plak.haissh..

tiba la turn nk terbangkan kertas tu plak. jeng..!jeng..!oleh kerana sy ni yg paling muda dlm opis tu so sy la kena mula dulu.x aci tol ...patut yg tua la dulu.tp mmg kena gelak la pastu sbb kapal terbang sy tuh terbang jatuh betol2 depan kaki sy.cidddd...!! memalukan kaum muda tol sy neh.bl sume da selesai..skang turn bos plak bg kertas tu terbang palinggggg jauh. dgn slamber muke x besalah, die g gumpal2 kertas tu n campak..! ha..!tgk tu, i punye paling jauh kan??? apakah lawak gaban yg bos cuba lakukan neh?compius sy..

"i ckp kt u all sume bg kertas tu terbang paling jauh bkn buat kapal terbang n terbangkan..!" ooooo...so u must think out of box ok..~ kesimpulanye..klu kite nk jd lbh kreatif n inovatif kenala pikir out of ur self..! jgn terikat dengan idea2 yg biasa2 tuh k.. (^____^)

Ahad, 21 Mac 2010

sy syg mak sy ~

Dicatat oleh -dya nadia- di 7:27 PTG 0 ulasan
comey x lukisan ateh neh??hehe..ni bkn anak sedara sy yg buat tau.tp sy yg buat.hahaha..!! fail seni tol la sy neh..suke lukih tp x reti lukih.pastu pas lukis ade hati nk gantung bg org tgk plak tuh.hahaha..!!!tujuan sy ni tunjuk benda ni bkn sbb nk tunjuk sy ni pandai lukih ke x tp tiba2 tebaca kt fb kwn sy yg myra tuh..

"srg mak blh jaga 10 org anak tp 10 org anak x semesti nye blh jaga srg mak"


sy sgt sokong sgt2 ayat tuh..!byk da baca kt paper n tgk kt tv, anak2 skang byk yg x reti nk hargai pengorbanan mak bpk..huh..!mintak2 adik beradik sy x cam tuh.amin~



Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami
Dapatlah melihat bulan dan
Matahari
Ahai...

Yang dikurniakan dari Ilahi
Ahai...
Ayah dan ibu lah
Mesti dihormati

Ayah dan ibu
Wali dan juga keramat
Pada mereka kita beri hormat
Ahai...
Bagilah tunjuk ajar dan
Nasihat
Supaya hidup
Supaya hidup kita akan selamat

  • lagu ayah dan ibu drpd Sudirman..renung2kan..! saya sygggggggggggg mak sy..!~ abah pun sama yer~

sy suke bunge~

Dicatat oleh -dya nadia- di 8:12 PG 2 ulasan
hr ni sy rasa gembira sgt..!sy dpt bunge..!
x kisah la org nk ckp pe..tp sy mmg sgt sukekan bunge..
xleh benti tesenyum bl si dia tunjuk bunge depan sy.wahaha..!!sgt2 suke..tq tunangku..

bunge~coklat~askem ... ailike...!

Ahad, 14 Mac 2010

Mengapa nk cemburu klu mmg dah ditakdirkan si dia jodoh kamu (^_^)

Dicatat oleh -dya nadia- di 8:57 PG 0 ulasan

Benarkah Cemburu Tanda Sayang?

Sifat cemburu ini adalah naluri manusia yang sememangnya amat sukar dibendung. Ramai yang beranggapan bahawa orang perempuan kuat cemburu. Sebenarnya dalam soal ini, samada lelaki atau wanita, sifat cemburu ini ada pada setiap manusia. Cuma kamu perlu bijak dalam mengawal perasaan cemburu. Jadi fikir-fikirkanlah yang mana baik dan yang mana buruk.


Tanda-tanda Cemburu

1. Dia menelefon beberapa kali sehari dan marah apabila kamu tiada.

2. Dia menelefon kamu semasa kamu sedang sibuk dan tetap mendesak mahu bercakap dengan kamu.

3. Dia menuduh sesuka hati bahawa kamu telah keluar dengan lelaki/wanita lain.

4. Dia selalu mengintip dan cuba mencari peluang untuk mencari kesalahan kamu.

5. Dia mengugut membunuh diri jika kamu meninggalkannya.

6. Dia hanya mahu kamu sentiasa bersamanya dan marah walaupun kamu keluar dengan kawan-kawan lelaki/wanita yang lain.

7. Dia tidak suka pergi ke majlis sosial kerana bimbang lelaki/wanita lain tertarik kepada kamu.

8. Dia menyoal seperti seorang polis ke mana kita pergi dan dengan siapa.

9. Dia bermasam muka jika kamu kerja lebih masa.

10. Dia tidak peduli dengan penjelasan kamu.


Tip Mengawal Keadaan Pasangan Yang Cemburu

1. Jika pasangan kamu mula menunjukkan rasa cemburu, jangan terbawa-bawa dengan sifatnya itu. Mungkin kamu tidak perlu menjawab setiap soalannya. Lebih baik berdiam diri saja daripada terus menyemarakkan kemarahannya.

2. Terima hakikat bahawa dia tidak berniat untuk melukai hati kamu. Mungkin ini sifat semulajadinya dan jangan ambil hati.

3. Cuba sedaya upaya kamu untuk membina keyakinan diri. Puji dia jika perlu. Minta nasihatnya dan salurkan rasa cinta kamu.

4. Jangan berfoya-foya dengan wanita/lelaki lain. Ini hanya membuatkan situasi lebih sukar. Apa yang dia perlukan adalah sokongan yang berterusan.

5. Berbincang dengan pasangan tentang perasaan cemburunya

Atasi Sifat Cemburu

1. Hormati perasaan pasangan kamu. Dia juga mempunyai hak untuk menilai kecantikan wanita/lelaki lain.

2. Bagi diri sendiri masa untuk mengatasinya. Jika kita memang seorang yang cemburu, usah berharap kamu boleh berubah dalam masa yang singkat.

3. Tuliskan apa perasaan kamu apabila kamu merasa cemburu. Marah? Tidak tentu arah? Menangis? Geram? Rasa malu? Adakah kamu ingin meneruskan hidup kamu dengan cara ini? Jika jawapannya tidak, maka berubahlah segera.

4. Cuba fikirkan bagaimana cemburu kamu meledak. Adakah adil kamu menyisihkan si dia daripada orang lain? Bukannya sesuatu yang teruk andainya dia senyum dengan orang lain.

5. Bina keyakinan diri. Kita mungkin rasa tidak selamat jika bergantung kepada si dia. Luaskan persahabatan dengan orang lain.


Kesan Positif Cemburu

1. Mengelakkan si dia curang kepada kamu
2. Sentiasa menghormati kamu dan tidak pandang pada orang lain apabila bersama kamu.
3. Sentiasa menjaga hati kamu
4. Segala pergerakannya di bawah kawalan kamu

Kesan Negatif Cemburu

1. Si dia akan cepat bosan bersama kamu
2. Percintaan kamu hambar kerana kamu langsung tidak ada kawan lain
3. Selalu berlaku pertengkaran kerana sifat curiga yang terlampau
4. Pergerakan sentiasa diawasi seperti orang bersalah.


tak perlu nk cemburu x tentu arah..bg kepercayaan kpd si dia & pecayalah si dia akan lebih menghargai kamu. berserah pada Allah..percayalah, klu da mmg jodoh kamu dgn si dia , si dia tetap milik kamu !~ (^_^)

Sabtu, 13 Mac 2010

Hr YaNg MeLeTiHkAn (^_^)

Dicatat oleh -dya nadia- di 5:26 PG 0 ulasan
letih nyeeee hr ni..!
sakit kaki da..~

dr kol 6.30 pg drive n sampai airport kol 8.30 pg!
pas belasah roti canai chess tros beli tiket wayang tgk cite alice in wonderland..
best gile cite tuh..!

lunch kt sushi king (^_^)
merayap2 kt jusco perda --mengintai anak buah kt sana..windu ooo kt diorg..ehee.. abis windu gerak ke parit buntar campak org kt situ. haha..!~
da sampai umah da..tp br sedar kena tinggal sowang2 kt umah..huwaaaaaaa....!!!
mak, abah ngan adik2 g kl tinggal sy sowang2..x aci..!

Khamis, 11 Mac 2010

iNtErNaTiOnAl WoMeN's DaY ...!!~

Dicatat oleh -dya nadia- di 6:54 PG 0 ulasan
8 march 2010 hr wanita sedunia.so kepada wanita2 di luar sana sy ucapkn selamat hr wanita.sy bangga menjadi wanita!! Yeehaaaaaa..!!

Korang tau x sbg seorg wanita,kt kena tahu hak2 seorg wanita.penting tu.bkn tujuan utk melawan others ganders but just want 2 protect ur self ok!salah 1 hak wanita yg korang sume kena tau pelindungan utk menangani keganasan umah tangga.mmg la kite sume ni klu da kawen nk yg indah2 jew.tp korang kena igt sedangkn lidah ag tegeget ni kn pulak suami isteri.haha..!sy da mula dah..!ahaaa..!

Apa itu keganasan umah tangga?
Kekejaman umah tangga cm kecederaan fizikal,didera secara seksual@meletakkn si mangsa dlm ketakutan,kesedihan n kebebasan di sekat sume tu blh dikategorikan sbg kekejaman umah tangga.

Sapa mangga die?
Isteri/bekas isteri
suami/bekas suami
ibu bapa
ahli keluarga yg tinggal serumah
last skali bibiq @ pembantu rumah

** x kisah la sp yg mendera sp tp klu da terlibat dgn golongan di atas, sume ni blh dikategorikan sbg KEGANASAN RUMAH TANGGA...!!

ape yg korang kena buat kalau benda ni jd serius?
korang kena lapor kt polis, x kisah la syg ke x tp yg penting pg la lapor..then klu korang cedera ke pg dpt kan rawatan doktor. agak2 lg best korang leh lapor kt jabatankebajikan masyarakat utk dptkan perintah interim(IPO) @ perintah pelindunagn(PO). 1 ag korang gk blh dptkan khidmat nasihat drpd Jabatn agama islam @ tribunal perkahwinan utk menentukan status perkahwinan.

sy ni xde la tau sgt pun..benda2 ni sume search dlm tenet..klu nk tau lebeh2 blh terus call bhg bimbingan kaunseling JPW, rumah Nur & Pej Pembangunan Wanita Negeri (PPWN)

**wanita kt luar sana, jgn takot, jgn segan.. klu korang dianiaya, korang ade hak utk dptkan pelindungan..
** kpd lelaki, korang pun klu didera gk jgn anggap benda ni remeh..wlpun korang lelaki tp korang pun tetap akan dibela ok!

Yg penting sebenarnye dlm umah tangga ni sebenarnye saling syg menyayang & kerjasama...!!

Rabu, 10 Mac 2010

paksaan dlm hubungan??

Dicatat oleh -dya nadia- di 8:18 PG 0 ulasan
Apakah paksaan dalam hubungan?
Paksaan dlm hubungan adalah kite memaksa pasangan kite utk menjadi apa yg kite mahu. x kirelah pasangan kite tu suke @ tidak..!yg penting kite suke!wahaha..!!

Tujuan diberikn pasangan
1. Sentiasa saling menggembirakan
2. Mengambil berat antara 1 sm lain
3. Saling menghormati
4. Susah senang bersama

Contoh paksaan
1. Paksa utk menjadi seperti ape yg kite mahu
2. Paksa pasangan utk tdk mempunyai rakan yg berlainan jenis
3. Paksa utk keluar dating
4. Paksa pasangan sentiasa angkat call bl telefon & membalas stp sms yg diberikan.
5. Paksa pasangan utk berjanji
6. Paksa pasangan utk berumah tangga

adoooiii..bape byk paksa lar..haish..!

Kesan buruk paksaan dlm sesuatu hubungan
1. Pasangan menjadi cepat jemu
2. Hubungan menjadi hambar
3. Mula utk menipu & tdk jujur dlm hubungan
4. sentiasa bergaduh
5. Tdk gembira & sentiasa bersedih

  • Ketahuilah lagi byk kite memaksa pasangan, hubungan itu akan menjadi lebih tegang. Seperti getah, lg kite tarik die lg tegang getah itu & akhirnya akan putus! Anggaplah pasangan itu 1 amanah yg perlu dijaga.
  • Jodoh kamu akan tetap dtg bl sudah tiba waktu, masa, tempat & pasangan yg sesuai. x perlu memaksa utk mengejar sesuatu yg blum pasti milik kt. Jodoh itu ditangan tuhan. Perempuan yg baik utk lelaki yg baik begitulah sebaliknya..

mode: lapo + tegedik2 nk cuti ~~

Dicatat oleh -dya nadia- di 3:52 PG 0 ulasan
Dari kaunter info sy blh nampak beberapa org promoter dr salah 1 bank yg terkenal kt malaysia berusaha bersungguh2 yakinkan customer utk mengambil pakej insurance. x kisah la sape yang lalu depan diorg mest kena serbu.. rajin nye..mest letih 1 hr x duduk. sy plak just duduk cni menunggu kalau2 ade customer yang ada masalah dtg mengadu..bosan gk tp kalau naik ofis mest ag bosan xde wt pe. hari2 biasa camni mmg x ramai org. mata ni plak da memaksa2 nk tutup..ngatoknye...adoooiii..xleh jd neh.. mane la kwn sy si myra neh, td call ckp nk dtg lunch sama.myra ooii pat la dtg..bosan tahap gaban da neh..

kadang2 sy tepikir, sy ni diberi gaji hanya utk melepak jew ke?? tp nk wt camne, kalau xde keje mmg sy di "paksa" melepak. Dlm 9 jam keje, yg betol2 keje pun x sampai 2 jam..keje apakah??
yg pasti tiap2 bln sy dpt byr bidadari putih sy tuh, shopping, simpan & enjoy....!~

x sabo nk tunggu esk sbb esk sy da start cuti 4 hr keje 2 hr pastu cuti 5 hr..byknye cutiiii..wahaha..!! sume ni gara2 cuti skolah minggu depan la neh..bl skolah cuti sy pun tegedik2 "kena" cuti.. cam cegu plak sy kan.. mmg da jd kebiasaan sy akan cuti bl cuti skolah sbb si dia sy yg cegu tu awal2 ag da swoh sy becuti.hehehe..nasib company sy ni mmg byk cuti.so x susah sy nk amik cuti..besh2..!!myra, klu ko baca blog ni, sy tgh lapo neh..pat la dtg weh..

Khamis, 4 Mac 2010

memasuki gerbang perkahwinan~

Dicatat oleh -dya nadia- di 11:23 PTG 0 ulasan
lama da sy x meng update blog sy neh..rasa cam da seminggu.minggu ni keje sy mmg bz skit. sabtu ngan ahad hr tu sempat ag sy pg kursus kawen.dr pg sampai la ptg..ceramah..ceramah..ceramah..mmg la duduk jew.tp still rasa letih sbb xleh gerak g mana2.asyk duduk jew.macam2 pasal perkahwinan sy kena blajar..susah gk nk kawen ni ek.adooii..tp yg besh nye..ujian sy dpt full mark.wahaha..!!


lokasi : hasani management & consultancy
tempoh kursus: 2 hr(sabtu ngan ahad)
yuran : 80 hinggit~

so sp2 yg da nk kawen tu..pg tempat neh..mmg besh.mkn ngan minum disediakan 2x sehari.penceramah die mmg kelakar jew..korang akan dpt sijil kawen tu waktu hr ke 2 tu.tp kena lulus ujian tau.senang jew ujian2 tu.cam subjek pendidikan islam ting 5 jew...da bole isi borang kawen.hahaha..!!
 

Pejalanan ku ~ Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei