Rabu, 27 April 2011

byr laaaaaaaaaa…..

Dicatat oleh -dya nadia- di 8:13 PG 0 ulasan

Rasulullah s.a.w bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah yang maksudnya : “Sesiapa mati, sedangkan dia masih menanggung hutang satu dinar atau satu dirham, maka akan diambil ganti daripada kebaikannya, kerana di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham”.

waaaa…tiba2 nk wt pesanan khidmat masyarakat..ehee..walaupun sy ni xde la peminjam ptptn tp bb sy adalah peminjam ptptn..alhamdulillah..walaupun incek bb dulu penah ade tunggakan siap ngan surat amaran ag..tp skang sume tunggakan tu da settle & da mula byr pun ikut jadual..lega..!but yg merungsingkan sy (pelik kan nape sy nk rungsing pasal hal neh) ialah peminjam2 yg x penah ade kesedaran nk byr.. x takot ke kena blacklist pastu xleh g luar negara??? x takot ke nant klu mati x sempat nk byr sume utang tuh..haishhh..!mintak simpang..(bkn2..sy x bermaksud pun nk jg tepi kain2 korang tu..jgn salah anggap yer )..

agak2 korang nk tau bp jumlah utang korang tuh..sila2 la masuk dlm e-fes neh..pastu agak2 nk tau korang ada kena blacklist ka blum tgk la sini..moral of the story..wisau sy tgk kos pentadbiran yg tinggi tuh..klu korang x byr..kos tu akan bertambah2 n terus bertambah dan wt loan tu jd makin lama makin tinggi..so..byr la..pejamkan je mata tuh..byr n jgn pikir da..asalkan korang x kena blacklist..

Selasa, 26 April 2011

menghitung jam ~

Dicatat oleh -dya nadia- di 10:08 PG 0 ulasan

_DSC3266

blh x nk duduk blakang tu selama2 nye?rasa selesa sgt..ehee..

rindu la..lg bape jam jew nk jumpe.. (^__^)

Sabtu, 23 April 2011

akhirnye…

Dicatat oleh -dya nadia- di 6:43 PTG 0 ulasan

alhamdulillah..selesai sudah majlis gotong royong yg da wt sy x lena tdo sebln..sgt2 lega..thanks kepada kwn2 yg bnyk sgt membantu..tanpa korang program ni xkan berjaya..terharu sy dgn kerjasama korang sume.. lega da settle..!

 

218963_2030610324206_1212550290_32497901_535348_o

walaupun sy da macam nk terjun laut jew waktu tu sbb ade jew masalah yg tiba2 dtg waktu program tu tp korang tetap bg support sampai  sy blh bgn semula then akhirnye berjaya..waaa..pengalaman yg x mungkin sy lupekan..

 

200935_2028750717717_1212550290_32494577_3546858_o

pantai teluk senangin..300kg sampah berjaya dikumpulkan dekat pantai ni.

Khamis, 21 April 2011

berlajar la menulis di atas pasir

Dicatat oleh -dya nadia- di 8:38 PG 0 ulasan

Ini sebuah kisah tentang dua orang sahabat karib yang sedang berjalan melintasi gurun pasir. Ditengah perjalanan, mereka bertengkar, dan salah seorang menampar temannya. Orang yang kena tampar, merasa sakit hati, tapi dengan tanpa berkata-kata, dia menulis di atas pasir : HARI INI, SAHABAT TERBAIK KU MENAMPAR PIPIKU.


Mereka terus berjalan, sampai menemukan sebuah oasis, dimana mereka memutuskan untuk mandi. Orang yang pipinya kena tampar dan terluka hatinya, mencoba berenang namun nyaris tenggelam, dan berhasil diselamatkan oleh sahabatnya. Ketika dia mulai siuman dan rasa takutnya sudah hilang, dia menulis di sebuat batu HARI INI, SAHABAT TERBAIK KU MENYELAMATKAN NYAWAKU.


Orang yang menolong dan menampar sahabatnya, bertanya, "Kenapa setelah saya melukai hatimu, kau menulisnya di atas pasir, dan sekarang kamu menulis di batu ?" Temannya sambil tersenyum menjawab, "Ketika seorang sahabat melukai kita, kita harus menulisnya diatas pasir agar angin maaf datang berhembus dan menghapus tulisan tersebut. Dan bila sesuatu yang luar biasa terjadi, kita harus memahatnya diatas batu hati kita, agar tidak bisa hilang tertiup angin."


Dalam hidup ini sering timbul beda pendapat dan konflik karena sudut pandang yang berbeda. Oleh karenanya cobalah untuk saling memaafkan dan lupakan masalah lalu. Belajarlah menulis diatas pasir.

pasir

Rabu, 20 April 2011

april..sgt bz..

Dicatat oleh -dya nadia- di 8:31 PG 0 ulasan

esk sepatut nye flight sy ke miri utk bertemu suami tercenta..tp terpaksa tunda ke minggu 1 ag disbbkan community project sy sabtu ni.rasa bln ni berlalu sgt pantas bl dr awal bln x benti2 buat persediaan.community project sy utk taun ni bersihkan pantai..paling besh bl program ni akan dirasmikan oleh menteri besar perak sendiri. 3 buah jusco digabungkan so makanan, penginapan, khemah, jemputan , peralatan, n macam2 lg la kena ada.esk persiapan terakhir.kena edar press release kt sume media n confirmkan sume persediaan ok.debar2 takot sume ade,cepatla abis program ni,sy mau cuti lama sbb da seminggu da sy kerja tanpa coti.hukkk..sgt2 letih tp puas hati.rite now, i just mish my bb..luf u bb..

maksud dlm solat

Dicatat oleh -dya nadia- di 6:55 PG 0 ulasan

Pernah x kite sedar, selama kite solat tp sebenarnye kite hanya melakukan nye.tp x cuba memahami maksud dlm setiap bacaan yg ada dlm solat.hmmm..x hairan la klu ade yg  x kusyuk dlm sembahyang..rasa x terlambt lg utk kite sama2 kusyuk dalam mengerjakan solat dgn memahami setiap maksud yg ada dlm solat.

Takbiratul-Ihram / Takbir

Allah Maha Besar.

Doa Iftitah

Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk

Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujiannya. Bacaan ketika bangun dari rukuk Allah mendengar pujian orang yang memujinya. Bacaan ketika iktidal Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian. Bacaan ketika sujud Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Ahad, 17 April 2011

rindunye~

Dicatat oleh -dya nadia- di 9:45 PG 0 ulasan

DSC_5117

minggu ni kan..sy sgt2 rindukan family mertua sy..teringat sgt2..tp tu la..call jew la mampu nk lepaskan rindu tuh..cepat la cuti skolah.sy nk blk kg.nk jumpe sume org..sy sgt rindu..!

Sabtu, 16 April 2011

Company dinner

Dicatat oleh -dya nadia- di 6:42 PG 0 ulasan

Date: 12th April 2011

Place : Syuen Hotel

Theme : 60’s

 

207111_208436885852388_100000582346499_777064_3761388_n

Sblm pegi company dinner hr tuh.makeup & baju sume by my adik.ehee..gambar waktu dinner x sempat amik sbb lupe bwk camera.huhu..

Jumaat, 8 April 2011

rindunye ngan suami sy tuh..

Dicatat oleh -dya nadia- di 9:40 PG 0 ulasan

br pas ber skype ngan my bb..waaa..rindunye..rindu sgt2..sampai bl tgk muke bb tuh air mata ni mudah je jatuh.bkn ape, sbb rindu sgt2..sampai xtau nk wt pe.rindu nk bau n pelukan bb.hukhuk..sabar nadia..perempuan yg tabah menanggung kerinduan bl berjauhan dgn suami adalah perempuan yg kuat..igt tu nadia..!

syukur dipertemukan dgn kamu bb..syukur jln kite dijodohkan ni kejap jew..mudah ja..x perlu becinta lama2..tros ja kawin.alhamdulillah..skang tgh  menghitung hr terbang nk  ke  miri..bb tunggu mnje ek..aimishyu sygku..

_DSC3475 mishyu so much bb~

Khamis, 7 April 2011

erkk..!bau tenang??

Dicatat oleh -dya nadia- di 8:47 PG 0 ulasan

hr ni cuti.masa bnyk dihabiskan dgn duduk rumah.rasa tenang ja..lega lepas seminggu keje dgn macam2 kerenah org yg sy kena layan.but its ok..tu mmg kerja sy.kerja yg memberikan sumber rezeki yg halal kepada sy.alhamdulillah ~

hmmm..ckp pasal tenang jew teringat plak kt my bb..slalu yg wt sy tenang bl ade dgn die.sbb ape ek..mula la seaching dlm tenet(bende camni pun nk searching2 ka??).then tejumpe la suatu fakta menarik.dr blog seseorg..mintak rompak skit yer tuan nye blog..ehee..


Tahukah anda kaum isteri sekalian, bahawa HORMON BAU PHERO yg dirembes dari ketiak lelaki/suami boleh mengaktifkan hormon wanita/isteri hingga mereka merasa damai & tenang. sebenarnya hampir 65% bau bdn lelaki/suami dtg dari celahan ketiak dimana kelenjar phero plg aktif.

so kpd semua wanita yg dah berkawin tu, korang perasan x bl korang dok dekat jew ngan suami korang, korang rasa tenang ja..haaaa..!sbb hormon phero ni la.pasni agak2 nk rasa lebeh tenang, tdo la bwh celah tiak suami korang sbb megikut kajian  menyatakan bhw isteri yg tidur di lengan suaminye akan tidur lebih lena dan mencapai thp 7 hingga 8 bg thp kelenaan tidur.hebat kan..!

kepada para suami (terutama my bb), jgnlah SHAVE @ TOGELKAN  ketiak anda, biarkan sedikit atau trim jew bulu2 itu yag merupakan agen bau phero yg disenangi wanita
moral of the story, silalah tidur di lengan suami anda krn selain ia mengeratkan kasih syg, ia juga menenangkan & mendamaikan tidur anda sbg isteri.pd lelaki & wanita yg belum kahwin, kahwinlah cepat2 utk menikmati bau phero ini secara sah. kalau dpt secara tak sah, baunye tak best sgt.haha.. selamat menikmati PHERO semua..=)

 

Pejalanan ku ~ Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei