Selasa, 29 Mac 2011

ade org majuk tuu.. =)

Dicatat oleh -dya nadia- di 9:26 PG 0 ulasan

smalam kn 1 hr sy bz..so ade org majuk ngan sy.hehe..bl sy tnye “bb, majuk ka?”, then die jwp “dak” ..aik..kecik nye jwpn.maksudnye bb majuk la tuh. bl sy tanye “bb, ok ka?” then die jwp “ok” ..parah ni..jwpn ni ag kecik.. haish..x ok la neh.so bl incek bb majuk sy kena diamkan diri. layan kan aje kerenah bb..kengkadang tu comel gk.sbb bl org tua majuk, muke jd kelakar.hahaha..!

 

DSCF0893

haaaa..!camni la muke klu bb sy majuk.tp ag lawak, bl hr ni br nk ngaku..siap swoh sy ckp cumel lg..hahaha..!kamu x malu la bbku..

 

cumel jew~

Isnin, 28 Mac 2011

letey nye sy . . .

Dicatat oleh -dya nadia- di 7:38 PG 0 ulasan

pg ni tebgn lmbat.alamak..ag 5 minit kol 8.siap sepantas kilat then start kete.tiba2 incek bb col mintak tlg.kt skolah tenet problem.masuk blk umah bukak laptop wt beberapa perkara yg di arahkan.siap..!alamak..ag 20 minit nk masuk keje.tros masuk kete pastu pecut.nk masuk jew simpang jusco, incek bb col lg.kali ni mintak tlg lg.demi suami, patah blk pg McDonald carik internet.seb bek bwk laptop.settle keje.tgk jam..halamak..!da kol 905am..tros dlm fikiran.masuk keje kol 10 lah.sesuka hati ja, cam jusco tu sy yg punye lak.ehee..seb bek la ade staff sy sorang pg neh.

masuk keje settle sume pending work.yg paling happy bl tepon pej menteri besar, wakil die ckp MB jd join utk CSR project sy.lega..!tgk2 jam da kol 11am.halamak..!lupe ag ade appointment yg majlis perbandaran manjung.habis la..ipoh ke mnjung 1jam setengah.ape ag, bos sy yg kecik tu bwk kete cam F1.manage 2 sampai kt mnjung tepat pada masanye..fuh..!

after that,site visit kt teluk senangin.tempat yg nk wt community project tuh.sgt la panas..kompem sy itam pasni.hukkk..survey accommodation & refreshment utk majlis nant.sgt2 la letey.nk tdo dlm kete xleh, bos asik ckp swoh macam2.penin pala da nk pikir.sy da x mampu bepikir da.pikir nk blk tdo ja.sampai umah, mand n terus landing.tp tu la, bz camne pun.sy windukan bb sy =( .hr ni mnje bz skit tau syg.tp still igt kt bb tuh.aileviu syg..

Jumaat, 25 Mac 2011

tanye la..cepat la tanye..

Dicatat oleh -dya nadia- di 9:13 PG 0 ulasan

1.Best place to cry?
:: bila incek bb nk blk sawak, cam da wajib plak nangeh depan bb.time tu nyet2 camne pun da x heran.

2. Missing someone right now?
:: sgt2 rindukan incek bb..x saba nk tunggu bln depan.nk g miri dating ~

3. The person/people you love the most?
:: op kos my bb & our family,pastu sume2 la yg ade depan mata sy neh

4.Tell us your dream last night…
:: mimpi jumpe baby sape tah.comel2 sgt.tp beby tu comot.then bg die mand tp time tgh mand tu blh baby tu lemas.seb bek dpt gk selamatkan die..haish..fail tol nk jg bdk kecik

5. Ever hate someone so bad?
:: x kot..cuba utk blajar supaya x membenci org.so org xde la benci kite..

6. The biggest lie you heard?
:: bl seseorg tu tuduh sy wt guna2 utk die.padahal slama ni bomoh ape pun sy x penah tau.dr kecik lg x penah ade bomoh2 pun dlm idup sy neh.tp bl tiba2 kena tuduh tu saba ja la.da la sy x penah kenal sape die..biarla..tuhan ja yg tau..malas nk amik port..

7. Ever lied to someone you love the
most?
:: waktu my bb nk ngorat sy dulu, punye la sy x suke die.then setahun gk die col sy.tp time tu wt layan x layan ja.bl sy da pindah perda, ag la die col nk jumpe.sampai 1 tahap tu sy x angkat phone.alasan phone rosak.padahal hp sihat & kuat lg..ampun bb..hehehe..

8. What’s the worst thing you’ve ever
done?
:: entah la..sy ni klu benda2 x besh ni jarang nk igt

9. Wanna be someone else than ur self?
:: nk jd anak murid bb sy..bg sy diorg sgt2 bertuah sbb stp hr dpt jumpe bb sy.

10. Ever slap someone?
:: penah..sy kan kakak yg garang.tp tu dulu bl adik sy kecik dr sy.but now, sume da besar dr sy.jgn harap la blh wt ag.ahaaa..!

11. Last time u cried?
::minggu lepas bl bb nk blk sawak.pg2 lg da merengek2 cam bdk kecik.my bb just tgk ja.rupenye die nk gelak sbb hingus sy da sampai ateh rambut..!

12. Biggest crush?
:: hmmm

13. Last mall u went to?
:: jusco! jusco! jusco! da nk temuntah da g jusco..

14. Last memorable song you heard?
:: terlanjur by rossa ngan sp tah.sanggup tu sy ngan bb g karaoke semata2 nk nyanyi lagu tuh.dlm masa sejam xtau la bape kali kiteorg repeat lagu tuh.dr sy x penah nk hafal tros leh hafal lirik die.

15. Last person that hates you?
:: tu sy pun xtau.kot2 byk.ahaaa..!

16. Reasons why you hate someone?
:: sbb org tu x suke sy so sy pun xleh la suke die

17. Biggest lie you said?
::nama pun tipu so xyah nk cite kot

18. What u wanna say to someone that u
love?
:: bb..windu kamu la syg..

21. Where you at?
:: ateh katil, sambil layan bb sy yg tgh pilih nk beli beg kt fb ni.mana 1 ni..sume santek2..!

22. Have you EVER failed a subject at
school?
:: penah..!fail add math.aaaa..suke subjek tu tp apsal fail pun xtau (x nk ngaku x pandai)

23. What’s on your mind?
:: esk keje..bj x iron ag.hadooii..malasnye..

24. Honestly, who are you chatting
online with now?
:: wif my bb..die tgh penin nk pilih beg mana yg nk beli..

25. What is it that you REALLY should
be doing right now?
:: iron bj..esk keje weh..

26. Have you brushed your teeth today?
:: sebelum masuk bilik td konon2 nye nk tdo.tp sampe skang mata dok bulat lg.

27. Who are your best friends in the
world?
:: sheda, isma, ngan elle..waaaa..!syg korang sgt2..!

28. Honestly who is the hottest person
you know?
:: my bb..sy gelar die “daging yg sedap”..hahaha..!nakalnye sy..ops..!

29. Honestly, are you a good friend?
:: entah..stakat ni kwn2 sy selesa berkongsi masalah ngan sy

30. Honestly, do you really think going
to school is important?
:: yup..time tu la blajar segala2nye.waktu tu la jumpe kengkawan.macam2 la blh jumpe kt skolah tuh..

31. Honestly, what are your dreams
about, mostly?
:: nk jd suri rumah yg berjaya.xmo keje..sgt mlas nk keje.

32. Honestly, who/what makes you happy
most of the time?
:: my bb..ada die muke sy xleh benti tesenyum~ lalala~

33. Honestly, what are you so sad about
right now?
:: hmmm..ape ek?

34. Honestly, how old are you now?
:: tahun 2011 ni sy 26..wow..!da besar da sy

35.Honestly, what song are you
listening to right now?
:: pecaya x yg sebenarnye sy x penah ade lagu kegemaran.n sy x suke tgk tv.

36. Honestly, who do you want to meet
at this very moment?
:: op kos la my bb..!

37. Honestly, where do you like to be
kissed?
:: rahsia..!

38. Honestly, do you have a deadly
disease?
:: xmo la..mintak di jauhkan.

39. Honestly, do you have someone right
now?
:: Yup..!my husband..!

40. Honestly, who/what do you wanna hug
right now?
:: lor..mest & wajib la my bb ~(^_^)~

Khamis, 24 Mac 2011

syiokk woo ade laki ..eheheh..

Dicatat oleh -dya nadia- di 10:56 PTG 0 ulasan

waaaa..!besh nye ade laki..loan study laki byr, tiket flight nk g sawak laki belikan, service kete laki byrkan, nafkah ag laki bg.wahaaa..!!seronoknye..!bini x sampe ati nk amik sebenarnye, tp laki swoh amik pastu siap ckp ag , “amik pat, jgn ingkar ckp suami” hadooii….tepaksa bini amik jgk(dlm hati lega sbb laki ade.heheh) .. thanks 2 my bb sbb slalu ade time sy susah..slalu klu ujung bln bini telebih budget(slalu jew telebih budget..huhu), mest time tu bini wt muke kesian ngan laki..x biasa sebenrnye..dulu2 idup sowang2..lari budget pun betahan ja.puasa ka, xpun dok umah jgn kuar,hahaha..!seronoknye ade laki..beshnye..!

_DSC3511

laki sy yg besh..!~

Ahad, 20 Mac 2011

love2 wif my luf ~

Dicatat oleh -dya nadia- di 9:24 PG 0 ulasan

minggu ni puas tol sy becuti skolah.mula2 waktu bgn pg sblm amik bb, hati terus debar2 pastu muka plak xleh benti senyum..happy sbb bb sy nk blk..!gedix kan perasaan ni.rasa cam mula2 becinta plak.hehehe..mungkin ini hikmahnye berjauhan dgn suami..tuhan kurniakan perasaan indah ini..syukur..!demi puaskan hati semua pihak, sy tgk bb sungguh2 penuhkan masa die ngan sume org.dlm hati tesimpan perasaan bangga ngan suami sendiri sbb boleh wt sume happy & puas hati dlm cuti skolah yg pendek neh..luf u b..

then waktu cuti sempat gk kiteorg wt aktiviti kegemaran kami..BERGAMBAR..!!!!hehehe..sambil pakai bj kapel then g taman & sawah padi.ehee…sgt2 suke.._DSC3515  DSC_3636

 

DSC_3672

_DSC3249

pasni rancang nk wt kt tempat lain plak..ehee..suke2 jew..kami mmg suke bergambar pun.comel kan?? (sila muntah..!) hahaha..! bln depan mau turun miri..waaaa..! x sabar nye nk jumpe bb..nk g jenjalan lg..

Khamis, 3 Mac 2011

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal

Dicatat oleh -dya nadia- di 6:35 PG 0 ulasan

Mak...
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari...
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih...

Mak tau tak...
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa...
dan itu juga terakhir kalinya
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh...
nak tinggal kan anak-anak mak... nak tinggal kan dunia fana ni...

Mak macam dah sedia...
Seminggu sebelum tu...
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai...
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu...
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih...
Kakak pun rasa hairan...
Mak tak penah buat gitu...

Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak...
Tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ...
Kengkadang siaran indonesia ...
Mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih...
Pastu mak jemur karpet-karpet. ..
Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong..
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...

Paling menarik sekali mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Ada kat dalam almari...
Ada kat dalam dalam beg...
Ada dalam ASB...
Ada kat dalam Tabung Haji..
Mak cakap tak berapa cukup lagi...
Ada kat dalam gulung tikar...

Masa tu mak perasan takk..??
Kiter gelak sakan bila mak bagitau duit dalam gulung tikar...
Kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
Mak cuma gelak jer...
Eeemmm..bahagiaa nya saat ituu...

Mak... Hari tu hari sabtu 18 Ogos 1999 pukul 3 petang mak tiba-tiba sakit perut...
Bila malam tu kiter sampai dari KL...
Mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk...
Mak tetap takmau pi hospital...
Dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital...
Tapi kiter berkeras juga pujuk..
Nanti di hospital ada doktor...
Ada ubat untuk mak..
Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer...

Mak tetap tak bersetuju...
Mak memang degil..
Tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk...
Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
Kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital...

Mak...
Ampunkan kami semua...
Kami nak mak sehat...
Kami sayang mak...
Kami tak mau mak sakit...
Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital...
Ampunkan kami yer mak...

Mak... Malam itu abang bawa mak ke hospital
Dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak
Kiter kata nak beli kereta...
Mak asyik tanya ajer..
Cukup ker duit..
Kiter jawab pula...
Kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
Mak gelak ajerr...

Lepas tu bila kereta kiter sampai...
Mak buat kenduri kesyukuran...
Dan kiter masih ingat lagi...
Bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor...
Punya la kiter takut...
Kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak...
Bila balik sahaja kampong...
Kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj...
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
Mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga...

Mak...
Tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
Mak, kiter menipu mak kan ...
Ampon kan kiter...

Mak...
Jam 4.30 pa gi 19 Ogos 2006
Bila tiba aja kat hospital...
Nurse tengah balut mak dengan kain putih...
Mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak...
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak...
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
Mesti mak nampak semua tu kann... kann... kannn...

Mak tau tak...
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
Jalan di depan terasa makin kelam...
Airmata dah tak mampu di tahan...
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
Di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
Kosong...sekosong hati ini...
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya...
Terasa syahdu dan sayu...dinginnnn...

Mak...
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ...
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi...
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak...
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan...
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter...
Dia kata... "dikk...jangan nangis... kalau sayang mak jangan buat gitu... jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
Lagi laaaa... laju airmata ni..
Tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak...

Mak...
Sampai takat ini surat ni kiter tulis...
kiter nangis ni...
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi...
Takder orang yang bangun lagi...
Kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
Kiter rindu kat mak..!
Takpa la...
Nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
Kiter baca yassin untuk mak...
Mak tunggu ya..!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya...
Semua anak-anak mak mengelilingi mak...
Menatap wajah mak buat kali terakhir...
Semua orang kata mak seolah-olah senyum aja...
Mak rasa tak...
Masa tu kiter sentuh dahi mak...
Kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk...
Kiter tak mampu nak cium mak...
Kiter tak daya...
Kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan...
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
Tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak...

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah...
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
Badan akak terasa panas...
Makk...
Anak mak yang seorang tu demam...

Mak tauu...
Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .

Mak... Hari-hari ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap...
Masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan...
Entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar-gambar mak pastu apa lagi...
Semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
Tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
Kiter cuba bertahan...
Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
Nak cakap dengan mak...
Anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata... "tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis...

Mak tau tak..
Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
Rasa nyilu sangat...
Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni...
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
Hanya sedekah al-fatihah kiter berikan...

Mak...
Cukup la sampai sini dulu...
Kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu...
Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
Selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ...
Kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
Esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula...
Mula-mula kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
Pastu kawan kiter bgtau...
Simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak
I LOVE YOU SO MUCH
Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
Memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
Sampai masuk universiti..
Sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
Boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

sumber dari ::http://www.iluvislam.com/inspirasi/motivasi/854-surat-dari-anak-mak-yang-dah-tak-nakal.html

hargailah org tua kita selagi die masih ade..jgn sisihkan mereka..tanpa mereka siapalah kite..

Selasa, 1 Mac 2011

Wanita Pertama Menghuni Syurga

Dicatat oleh -dya nadia- di 3:29 PG 0 ulasan

Rasulullah s.a.w pernah memberitahu puteri kesayangannya Fatimah, bahawa beliau bukanlah wanita pertama yang akan masuk ke syurga. Hal itu sangat membuatkan Fatimah berasa dukacita dan cemburu lalu beliau pun bertanya kepada Rasulullah apakah amalan wanita tersebut sehingga beliau layak untuk menjadi wanita pertama yang masuk ke syurga. Rasulullah s.a.w memberitahu kepada puterinya itu supaya beliau pergi ke rumah wanita itu dan melihat sendiri amalan wanita tersebut.

Lalu, Fatimah pun bersiap-siap untuk pergi ke rumah wanita yang dimaksudkan oleh Rasulullah itu. Pada kali pertama kedatangannya ke rumah wanita yang bernama Siti Muti'ah itu, Fatimah tidak dibenarkan masuk kerana suami wanita tersebut tiada di rumah dan beliau tidak mendapat keizinan daripada suaminya untuk membenarkan tetamu masuk.

Maka, Fatimah pulang kembali ke rumahnya dan akan datang semula ke rumah tersebut pada keesokan harinya. Pada hari berikutnya, Fatimah datang kembali dengan membawa dua orang puteranya, Hassan dan Hussin. Malang lagi menimpa Fatimah kerana Siti Muti'ah tidak membenarkan Fatimah masuk ke rumahnya kerana beliau hanya meminta izin dari suaminya supaya Fatimah seorang sahaja yang boleh masuk ke rumahnya manakala Hassan dan Hussin tidak boleh masuk tanpa kebenaran suaminya. Sekali lagi Fatimah pulang dengan perasaan hampa kerana tidak dapat melihat amalan wanita tersebut.

Pada hari yang ketiga barulah Fatimah diizinkan masuk ke dalam rumah Siti Muti'ah. Pada pandangan Fatimah setelah pertemuannya dengan Siti Muti'ah, tiada apa-apa yang istimewa pada wanita tersebut yang melayakkan beliau menjadi wanita pertama yang masuk ke syurga. Sedang asyik Fatimah berbual dengan Siti Muti'ah, tiba-tiba Siti Muti'ah bangun dari duduknya dan segera bersiap-siap membuatkan Fatimah kehairanan. Rupa-rupanya wanita tersebut menyiapkan dirinya untuk menyambut kepulangan suaminya.

Sewaktu menyambut kepulangan suaminya, Siti Muti'ah menyediakan air dan menghidangkan sedikit makanan untuk suaminya. Beliau juga dilihat menyediakan sebuah tongkat yang akan digunakan oleh suaminya bagi menghukum Siti Muti'ah sekiranya didapati beliau melakukan kesalahan sepanjang pemergian suaminya. Siti Muti'ah juga memakai pakaian yang menarik untuk menghiburkan suaminya.

Setelah melihat adegan itu, Fatimah pulang dengan perasaan yang cukup kagum dan terharu dengan layanan yang sangat istimewa yang diberikan oleh Siti Muti'ah terhadap suaminya. Fatimah terus mendapatkan ayahandanya Rasulullah s.a.w dan menceritakan tentang peristiwa yang dilihatnya di rumah Siti Muti'ah. Dengan penuh rasa rendah diri, Fatimah memberitahu kepada Rasulullah bahawa sememangnya Siti Muti'ah sememangnya layak untuk menjadi wanita pertama yang masuk ke syurga kerana ketaatan yang tidak berbelah bahagi kepada suaminya itu. Wallahu'alam

- Artikel iLuvislam.com

 

Pejalanan ku ~ Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei